OBCHODNÍ PODMÍNKY
OBCHODNÍ PODMÍNKY PRO CESTUJÍCÍ CESTOVNÍ KANCELÁŘE ArtioTravel AB
(dále jen „OP“ nebo „obchodní podmínky“)
ÚVODNÍ USTANOVENÍ
Tento dokument představuje obchodní podmínky pro cestující cestovní kanceláře ArtioTravel AB, se sídlem ve Švédsku, org. č. [doplnit], se sídlem Mossebo Gardhem 12, 51491, Tranemo, Švédsko, registrované v systému Kammarkollegiet – Travel Guarantee Register, (dále jen „CK“).
Tyto obchodní podmínky se vztahují na všechny zájezdy, pobyty a ostatní služby cestovního ruchu poskytované CK ArtioTravel AB, bez ohledu na místo prodeje nebo zemi původu zákazníka.
Zákazníkem se rozumí jakákoli fyzická nebo právnická osoba, která má v úmyslu uzavřít nebo uzavře smlouvu o zájezdu s CK (dále jen „zákazník“). Za zákazníka se považuje rovněž osoba, v jejíž prospěch byla smlouva o zájezdu uzavřena, či osoba, na kterou byla smlouva postoupena.
CK a zákazník (dále společně jako „smluvní strany“) se dohodli, že tyto obchodní podmínky jsou nedílnou součástí smlouvy o zájezdu nebo jiné smlouvy o poskytnutí služeb cestovního ruchu, uzavřené mezi nimi.
Tyto obchodní podmínky jsou vydány v souladu s evropskou směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/2302 ze dne 25. listopadu 2015 o souborných cestovních službách (package travel directive), švédským zákonem Lagen om paketresor (2018:1217) a dalšími závaznými právními předpisy Evropské unie.
Zahájením zájezdu se rozumí okamžik, kdy začíná poskytování služeb cestovního ruchu dle smlouvy o zájezdu (např. nástup do dopravního prostředku, zahájení ubytování nebo programu).
Ukončením zájezdu se rozumí okamžik, kdy dojde k ukončení poskytování poslední služby zahrnuté ve smlouvě o zájezdu.
Pokud je smlouva o zájezdu uzavřena v jiné než písemné formě, CK vystaví zákazníkovi bezprostředně po uzavření smlouvy potvrzení o zájezdu v textové podobě (např. e-mailem).
Toto potvrzení má stejnou právní váhu jako písemná smlouva.
Tyto obchodní podmínky jsou dostupné na webových stránkách CK [www.artiotravel.com], kde jsou rovněž zveřejněny podrobnosti k nabízeným zájezdům a dalším službám.
1. VZNIK A PŘEDMĚT SMLUVNÍHO VZTAHU
Smluvní vztah mezi CK a zákazníkem vzniká na základě uzavření smlouvy o zájezdu, a to písemně nebo elektronicky. Uzavření smlouvy nastává okamžikem, kdy CK potvrdí objednávku zájezdu zákazníka a zašle mu potvrzení o zájezdu (dále jen „potvrzení“).
Podrobnosti a obsah smlouvy o zájezdu jsou dány:
-
konkrétní nabídkou zájezdu (na webu nebo v katalogu),
-
těmito obchodními podmínkami,
-
a případnými zvláštními podmínkami uvedenými v potvrzení o zájezdu.
V případě rozporu mezi dokumenty má přednost smlouva o zájezdu, poté zvláštní ujednání, a následně tyto obchodní podmínky.
Pokud je zájezd označen jako „na vyžádání“ / „na míru“ / „na zpětné potvrzení“, smluvní vztah vzniká uzavřením smlouvy a úhradou ceny (či její části).
CK má v takovém případě právo smlouvu zrušit do 7 dnů, pokud nebude možné službu realizovat z objektivních důvodů (např. vyčerpání kapacit). V takovém případě CK bezodkladně vrátí veškeré platby zákazníkovi, bez nároku na další kompenzaci.
Zákazník podpisem smlouvy potvrzuje, že:
-
se seznámil s nabídkou, těmito obchodními podmínkami i případnými přepravními podmínkami,
-
obdržel doklad o pojištění proti úpadku CK,
-
byl informován o vstupních, vízových a zdravotních požadavcích pro danou destinaci,
-
je oprávněn uzavřít smlouvu i za další osoby uvedené ve smlouvě,
-
a že tito cestující byli s těmito podmínkami seznámeni.
Zájezdy CK nejsou určeny pro osoby s omezenou schopností pohybu, není-li uvedeno jinak.
Zákazník mladší 18 let může uzavřít smlouvu pouze se souhlasem zákonného zástupce.
CK je oprávněna tento souhlas vyžadovat písemně.
2. CENA ZÁJEZDU
Cena zájezdu zahrnuje všechny služby výslovně uvedené ve smlouvě o zájezdu, případně v nabídce CK.
Zejména se jedná o:
-
ubytování v základním typu pokoje dle popisu,
-
dopravu, pokud je součástí nabídky,
-
program zájezdu,
-
služby průvodce či delegáta,
-
a veškeré daně a poplatky, které jsou CK známy v době uzavření smlouvy.
Cena zájezdu je stanovena v souladu se Směrnicí (EU) 2015/2302 o souborných cestovních službách a zahrnuje všechny povinné složky ceny, které jsou k datu uzavření smlouvy známy.
Cena zájezdu nezahrnuje (pokud není výslovně uvedeno jinak):
-
cestovní pojištění,
-
víza a náklady s jejich vyřízením,
-
místní pobytové taxy nebo vstupní poplatky,
-
fakultativní výlety a volitelné doplňkové služby,
-
spropitné, osobní výdaje a poplatky za nadváhu zavazadel,
-
a služby, které nejsou uvedeny v nabídce zájezdu.
Případné změny ceny zájezdu se řídí článkem 7 těchto obchodních podmínek (Změny smlouvy).
3.PLATEBNÍ PODMÍNKY
CK má právo požadovat úhradu ceny zájezdu před jeho poskytnutím.
Zákazník je povinen cenu zájezdu uhradit v plné výši nejpozději 10 dní před odjezdem, pokud není stanoveno jinak.
Platební režim je následující:
-
Záloha činí 40 % z celkové ceny zájezdu a je splatná do 2 pracovních dnů od potvrzení rezervace.
-
Doplatek zbývající částky je splatný nejpozději 10 dní před odjezdem.
V případě, že je smlouva uzavřena méně než 30 dní před zahájením zájezdu, je zákazník povinen uhradit 100 % ceny při rezervaci.
Platby se považují za uskutečněné v okamžiku připsání částky na účet CK nebo jejího pověřeného partnera.
CK může umožnit platbu bankovním převodem nebo platební kartou.
Pokud zákazník neuhradí cenu včas, je CK oprávněna od smlouvy odstoupit a účtovat odstupné dle článku 8.
Neuhrazení ceny se nepovažuje za odstoupení zákazníka od smlouvy, pokud nebylo výslovně oznámeno.
4.PRÁVA A POVINNOSTI ZÁKAZNÍKA
Zákazník má právo:
-
na řádné poskytnutí všech sjednaných a zaplacených služeb,
-
požadovat dodatečné informace o službách před odjezdem,
-
být informován o všech změnách zájezdu,
-
obdržet nejpozději 14 dní před odjezdem pokyny k cestě s přesnými informacemi (doprava, kontakty, program),
-
na náhradu škody a slevu z ceny v případě vadně poskytnutých služeb dle článku 10,
-
a odstoupit od smlouvy v souladu s článkem 8 těchto OP.
Zákazník je povinen:
-
poskytnout CK všechny potřebné údaje a součinnost k zajištění zájezdu (včetně platných cestovních dokladů),
-
zaplatit cenu zájezdu včas a v plné výši,
-
dostavit se na místo odjezdu včas,
-
řídit se pokyny zástupce CK, průvodce nebo delegáta,
-
chovat se ohleduplně k ostatním účastníkům a dodržovat místní zákony, zvyklosti a ekologické zásady,
-
a nést odpovědnost za škody způsobené vlastním jednáním.
Zákazník je povinen mít s sebou všechny doklady potřebné pro cestu a vstup do cílové destinace (pas, vízum, doklad o zdravotním pojištění, potvrzení o očkování apod.).
Nedodržení této povinnosti může vést k vyloučení ze zájezdu bez nároku na náhradu.
Zákazník, který uzavírá smlouvu i ve prospěch dalších osob, je povinen zajistit, že tyto osoby jsou s podmínkami zájezdu seznámeny a budou je dodržovat.
5.ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ
CK zpracovává osobní údaje zákazníků v souladu s Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 (GDPR).
Účelem zpracování je plnění smlouvy, splnění právních povinností a oprávněné zájmy CK, včetně marketingové komunikace, pokud k tomu zákazník udělí souhlas.
Zpracovávané údaje zahrnují zejména: jméno, příjmení, adresu, e-mail, telefon, datum narození, údaje o cestovním dokladu, případně informace o zdravotním stavu nezbytné pro zájezd.
Zákazník má právo na přístup, opravu, výmaz, omezení zpracování a přenositelnost údajů, jakož i právo podat stížnost u dozorového orgánu (ve Švédsku Integritetsskyddsmyndigheten – IMY).
Podrobné zásady ochrany osobních údajů jsou uvedeny v dokumentu „Zásady zpracování osobních údajů“, dostupném na webu CK.
6.ZMĚNY SMLOUVY A CENY
CK je oprávněna jednostranně zvýšit cenu zájezdu pouze v souladu s článkem 10 Směrnice (EU) 2015/2302, a to pouze v případě:
-
zvýšení ceny dopravy nebo pohonných hmot,
-
zvýšení daní, poplatků nebo směnného kurzu,
-
nebo navýšení vstupních poplatků v cílové destinaci.
O změně ceny musí být zákazník informován nejpozději 21 dní před zahájením zájezdu.
Zákazník má v takovém případě právo:
-
přijmout zvýšení ceny,
-
odstoupit od smlouvy bez storno poplatků,
-
nebo přijmout alternativní zájezd, pokud jej CK nabídne.
Pokud by došlo ke snížení nákladů z výše uvedených důvodů, má zákazník nárok na přiměřené snížení ceny.
Nepodstatné změny (např. změna hotelu za jiný stejné kategorie, změna dopravce, čas odletu ±48 hodin) nejsou důvodem k odstoupení od smlouvy.
Podstatné změny dávají zákazníkovi právo od smlouvy odstoupit dle článku 8.
7.ZRUŠENÍ A ODSTOUPENÍ OD SMLOUVY
Zrušení ze strany CK:
CK může zájezd zrušit:
-
pokud není dosaženo minimálního počtu účastníků,
-
nebo v případě nevyhnutelných a mimořádných okolností (např. přírodní katastrofa, pandemie, omezení vstupu do země).
V takovém případě CK bezodkladně vrátí všechny uhrazené částky.
Zákazník nemá nárok na další kompenzaci.
Odstoupení zákazníka:
Zákazník může od smlouvy odstoupit kdykoliv před zahájením zájezdu.
V takovém případě je povinen zaplatit CK storno poplatek podle délky do odjezdu:
-
více než 31 dní: 50 % ceny zájezdu,
-
30–21 dní: 70 % ceny zájezdu,
-
20–9 dní: 90 % ceny zájezdu,
-
8 dní a méně: 100 % ceny zájezdu.
V případě podstatné změny zájezdu nebo mimořádných okolností má zákazník právo odstoupit bez odstupného.
8.ODPOVĚDNOST CK, REKLAMACE A NÁHRADY
8.1 Odpovědnost CK
CK odpovídá za řádné poskytnutí všech služeb zahrnutých ve smlouvě o zájezdu, bez ohledu na to, zda je poskytuje sama, nebo prostřednictvím jiných dodavatelů.
CK není odpovědná za:
-
neuskutečnění části programu z důvodu zásahu vyšší moci (např. počasí, přírodní katastrofa, epidemie, rozhodnutí úřadů, stávky, dopravní kolaps apod.),
-
ztrátu, zničení nebo poškození osobních věcí klienta,
-
škody vzniklé nedodržením pokynů průvodce nebo místních orgánů,
-
individuální zdravotní, psychické či fyzické indispozice účastníka.
CK nenese odpovědnost za služby, které si zákazník objednal samostatně u třetích stran mimo smlouvu o zájezdu.
8.2 Reklamace
Zákazník je povinen reklamovat vady zájezdu bez zbytečného odkladu tak, aby mohla být zjednána náprava.
Reklamaci je nutné uplatnit na místě u průvodce nebo zástupce CK; pokud náprava není možná, zákazník má právo reklamaci doložit písemně do 30 dnů po skončení zájezdu.
Reklamace musí obsahovat:
-
číslo zájezdu, datum konání, místo,
-
popis vady a návrh řešení,
-
a případné důkazy (fotografie, potvrzení, svědectví).
CK je povinna reklamaci vyřídit do 30 dnů od jejího doručení.
Pokud CK uzná vadu, poskytne zákazníkovi přiměřenou slevu z ceny nebo náhradu v souladu se směrnicí (EU) 2015/2302.
Pokud nebyla vada oznámena během zájezdu, může být výše kompenzace snížena, protože CK neměla možnost nápravy.
9.POJIŠTĚNÍ A FINANČNÍ ZÁRUKA
9.1 Pojištění proti úpadku
CK ArtioTravel AB má uzavřeno zákonem požadované pojištění proti úpadku (Travel Guarantee) v souladu se švédským právem prostřednictvím úřadu Kammarkollegiet.
Toto pojištění zajišťuje ochranu zákazníků v případě insolvence CK – tj. vrácení zaplacených částek nebo zajištění návratu do vlasti.
9.2 Cestovní pojištění
Zákazníkům je důrazně doporučeno uzavřít komerční cestovní pojištění, které zahrnuje:
-
pojištění léčebných výloh v zahraničí,
-
pojištění storna zájezdu,
-
pojištění úrazu, zavazadel a odpovědnosti.
Pokud není pojištění sjednáno, CK nenese odpovědnost za náklady vzniklé zákazníkovi z těchto důvodů.
10.ODPOVĚDNOST ZA ZMĚNY PROGRAMU A MIMOŘÁDNÉ OKOLNOSTI
10.1 Změny programu
CK si vyhrazuje právo upravit program zájezdu podle aktuálních podmínek (počasí, bezpečnost, dopravní situace apod.).
V případě, že některý bod programu nelze uskutečnit, CK zajistí rovnocenný náhradní program (např. místo výletu v horách návštěvu kulturní památky nebo muzea).
10.2 Flexibilita programu
CK dbá na to, aby byl zájezd co nejpohodovější, a pokud se skupina dohodne na úpravě programu (např. den odpočinku u moře či v přírodě), CK vyhoví, pokud to neohrozí bezpečnost a harmonogram cesty.
10.3 Vyšší moc
Pokud dojde ke zpoždění, zrušení nebo omezení programu z důvodu vyšší moci (počasí, rozhodnutí úřadů, omezení pohybu, uzavření hranic apod.), CK se zavazuje učinit vše pro zmírnění dopadů.
Změny z těchto důvodů nezakládají nárok na náhradu škody.
11.DOPRAVA
11.1 Způsob dopravy
Doprava je součástí zájezdu pouze v rozsahu uvedeném v nabídce.
Cestující si zpravidla zajišťují letenky samostatně.
V destinaci je doprava zajištěna minibusem nebo jiným pronajatým vozidlem, které řídí průvodce CK. Tento způsob umožňuje flexibilní přesuny, zastávky a přizpůsobení programu potřebám skupiny.
11.2 Letecká doprava mimo rámec služeb CK
Letecká doprava není poskytována jako součást zájezdu CK.
Pokud si zákazník pořizuje letenku samostatně, uzavírá přepravní smlouvu přímo s leteckým dopravcem nebo prostřednictvím externího prodejce.
CK nenese odpovědnost za:
-
změny letových řádů,
-
zrušení letu,
-
zpoždění letu,
-
ztrátu nebo poškození zavazadel.
CK však poskytne nezbytnou součinnost, potvrzení o účasti na zájezdu a další dokumenty, aby zákazník mohl uplatnit svá práva u dopravce.
11.3 Práva cestujících při letecké přepravě
V případě změn, zrušení nebo zpoždění letu má zákazník práva vyplývající z:
-
Nařízení (ES) č. 261/2004 o kompenzaci a asistenci cestujícím,
-
Nařízení (ES) č. 2111/2005 o seznamu zakázaných dopravců.
Tyto nároky zákazník uplatňuje přímo u leteckého dopravce. CK poskytne potřebnou součinnost při vystavení potvrzení či dokumentace.
12.UBYTOVÁNÍ
Ubytování je zajišťováno dle typu zájezdu, obvykle v apartmánech, chatách nebo menších hotelích.
Zájezdy probíhají v malých skupinách (do 8 osob + průvodce), a proto je ubytování často sdílené, buď v jednom objektu, nebo v několika pokojích.
CK dbá na to, aby ubytování bylo pohodlné, čisté a odpovídalo charakteru destinace.
Sdílené ubytování se netýká typu hostel, nýbrž ubytování apartmánového nebo hotelového typu.
V případě zájmu o samostatný pokoj je možné vyžádat příplatek, pokud to kapacita dovolí.
13.STRAVOVÁNÍ
Stravování je organizováno dle charakteru zájezdu:
-
obvykle snídaně formou bufetu nebo společně zajištěná v ubytování,
-
pokud snídaně není součástí ubytování, CK umožní nákup potravin v místě nebo jejich společnou přípravu,
-
během poznávacích programů jsou plánovány zastávky v restauracích nebo lokálních podnicích; tyto zastávky jsou uvedeny v programu.
Další jídla a nápoje si účastníci hradí sami, pokud není uvedeno jinak.
CK klade důraz na lokální gastronomii a výběr míst, která nabízejí autentický zážitek.
14.FAKULTATIVNÍ SLUŽBY A VÝLETY
Fakultativní (dobrovolné) výlety nebo služby nejsou zahrnuty v základní ceně zájezdu, pokud není výslovně uvedeno jinak.
Účast na nich je dobrovolná a probíhá na základě individuální dohody mezi účastníky a CK nebo jejím partnerem.
CK odpovídá pouze za fakultativní služby, které sama nabízí a organizuje; nikoli za služby zprostředkované třetí stranou.
15.PŘEVOD SMLOUVY NA JINOU OSOBU
Zákazník může převést svou smlouvu o zájezdu na jinou osobu, která splňuje všechny podmínky účasti, a to nejpozději 7 dnů před odjezdem.
CK si za administraci převodu účtuje pouze skutečné náklady (např. poplatek za změnu jména u dopravce).
Původní a nový zákazník odpovídají společně a nerozdílně za zaplacení ceny a úhradu nákladů převodu.
16.ŘEŠENÍ SPORŮ, PRÁVO A DOZOR
CK upřednostňuje smírné řešení sporů.
Pokud se strany nedohodnou, může zákazník využít:
-
evropskou platformu ODR (Online Dispute Resolution): https://ec.europa.eu/consumers/odr,
-
nebo podat podnět k příslušnému orgánu ochrany spotřebitele ve své zemi.
Smluvní vztahy se řídí právem Švédského království, avšak v rozsahu, který neomezuje kogentní ochranu spotřebitele EU.
Dozorovým orgánem ve Švédsku je:
Konsumentverket (The Swedish Consumer Agency)
a pro oblast cestovního ruchu také Kammarkollegiet.
17.ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
Tyto obchodní podmínky jsou platné a účinné ode dne jejich zveřejnění na webových stránkách CK.
CK si vyhrazuje právo měnit jejich znění s účinností do budoucna, bez dopadu na již uzavřené smlouvy.
Pokud jakékoli ustanovení těchto podmínek bude shledáno neplatným, zůstávají ostatní ustanovení v platnosti.
V případě rozporu mezi jazykovými verzemi těchto podmínek má přednost anglická verze.
📜 ArtioTravel AB
Cestovní kancelář registrovaná ve Švédsku
Zapsaná v registru cestovních garancí Kammarkollegiet
Platnost dokumentu: 13.10.2025
